29 de setembre 2014

Edicions a Petició, empresa sorgida de la UdG, supera una dècada en el complex món editorial

Edicions a Petició (EAP) és un cas excepcional al món de les empreses sorgides de les universitats i centres d'investigació de Catalunya. En un sector dominat pels spin-off de biotecnologia, salut, informàtica i telecomunicacions, EAP -la segona empresa creada a partir de la Universitat de Girona (UdG)- es dedica a l'edició de llibres. Malgrat la seva singularitat temàtica, la inspiració d'aquest projecte és molt similar al de molts altres spin-off de Catalunya: un grup de professors o científics que s'esforcen per crear una empresa a partir d'una idea original.

En el cas d'EAP, el projecte es va posar en marxa el febrer del 2003. "Coneixíem casos d'altres països en què les universitats i les empreses especialitzades començaven a aprofitar les noves tecnologies per facilitar l'edició de textos i llibres que fins ara no veien la llum perquè la publicació resultava inviable econòmicament", recorda Francesc Xavier Bou, un dels socis fundadors d'EAP, juntament amb Jörg Zimmer, Josep-Maria Terricabras i Ferran Gironès.

El 2003, la possibilitat de crear un spin-off tenia pocs precedents i es basava en bona part en la voluntat i en l'esforç particular dels interessats. "Ara hi ha moltes experiències, incentius i una normativa que regula aquest tipus d'empreses, però fa una dècada, EAP era el primer projecte d'aquest tipus a la UdG i un dels primers de Catalunya", indica Bou.

Els socis fundadors d'EAP compartien el fet de ser també autors de material susceptible de ser publicat per aquesta nova empresa sorgida de la UdG, òbviament a través de publicacions de caràcter tècnic i acadèmic. L'experiència confirmava a aquests professors universitaris que les grans editorials no estan interessades en la publicació de llibres que tenen un públic extraordinàriament limitat, i la solució podia sorgir del model print-on-demand, que ja s'havia posat en marxa, per exemple, a Alemanya.

En contraposició amb el model editorial que busca el best-seller, els promotors d'EAP pretenien acostar-se al concepte menys conegut del long-seller, és a dir, el llibre o publicació que aconsegueix un nombre limitat de vendes però que es pot anar distribuint a poc a poc durant molt de temps. Una de les possibilitats que ofereix la proposta d'aquest spin-off de la UdG és que els llibres no queden mai descatalogats, sinó que sempre es pot demanar un nombre limitat de nous exemplars, sense necessitat de guardar els llibres impresos al magatzem. Els nous processos permeten editar els llibres quan els compradors ho sol·liciten, sense necessitat d'arriscar-se en grans edicions. "Ara pot semblar que l'edició a demanda és una oferta molt habitual en el mercat editorial, però en el moment en què vam decidir posar en marxa EAP no vam trobar cap empresa a Espanya que fes res que s'hi assemblés", explica Francesc Xavier Bou.

L'objectiu d'EAP és editar obres a petició dels autors "aprofitant al màxim les noves tecnologies-internet, aplicacions informàtiques, preimpressió digital". "El resultat pot ser la impressió d'un nombre molt reduït d'exemplars en tirada convencional en paper o en llibres electrònics o e-book", indica Bou. EAP disposa actualment de tres segells editorials: Documenta Universitaria, especialitzada en publicacions acadèmiques; Papers On Demand, centrada a atendre les peticions de particulars interessats a editar els seus propis llibres, i Papers amb Accent, creada el 2007 per a l'edició de llibres de ficció i no-ficció en català.

EAP és membre del Gremi d'Editors de Catalunya, una entitat que agrupa 272 empreses, que donen feina a 4.907 professionals, segons el balanç oficial d'aquesta organització de l'any 2012.

A Catalunya van ser editats el 2012 un total de 31.759 títols, una xifra que inclou les tesines universitàries, passant pel llibre tècnic, el llibre de text i el de ficció.

En aquest univers de llibres, les xifres d'EAP són modestes. En 11 anys de vida, aquest spin-off de la UdG ha editat uns 600 llibres, dels quals entre 450 i 500 són del segell Documenta Universitaria. "Com ja teníem previst, la tirada de cada títol no sol superar els 100 exemplars el primer any de la seva aparició i després es pot situar en una vintena d'exemplars per any, xifres que no podria assumir una editorial tradicional", explica Francesc Xavier Bou.

L'edició automatitzada s'obre camí des dels EUA

El mercat de l'autoedició està evolucionant molt ràpidament, i en països com els Estats Units comença a ser habitual que universitats i biblioteques disposin de màquines que ofereixen el servei automatitzat de maquetació i impressió de llibres, a partir de títols registrats o amb text del mateix comprador.

Una de les empreses més avançades del sector és la nord-americana On Demand Books (ODB), creada per Jason Epstein i Dane Neller el 2003 (precisament, el mateix any que es va crear a Girona l'empresa Edicions a Petició). L'abril del 2006, ODB va engegar

el primer prototip del seu sistema Espresso Book Machine per a l'edició i impressió automàtica de llibres -una màquina fabricada per Xerox similar a una gran fotocopiadora- a la seu del Banc Mundial a Washington, i el setembre del mateix any es presentava el segon d'aquests equips a la Llibreria d'Alexandria (Egipte).

Actualment, On Demand Books (ODB) té instal·lats en deu països un total de 61 equips Espresso Book Machine, un equip capaç d'editar i imprimir un llibre a mida en qüestió de minuts i de manera totalment automatitzada. Les dues úniques Espresso Book Machine d'ODB a Europa són a Holanda.

[Article publicat el 10 d'agost de 2014 a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement setmanal d'economia 'Diners' del diari La Vanguardia. Text: Joaquim Elcacho.

Passeu cada diumenge pel punt de venda habitual i no us perdeu els articles d'aquesta secció en l'edició paper de La Vanguardia. També en l'edició digital Premium, per a subscriptors.]