20 de gener 2015

Vitam, un projecte nascut a la Universitat de Girona que perfeccionar la teleassistència

Comunicar-se d'una punta a una altra del planeta per videoconferència està cada vegada més a l'abast de les empreses i del públic en general. No és tan fàcil, en canvi, disposar d'un sistema d'aquesta classe que ofereixi plenes garanties de seguretat i confidencialitat (complint la llei de protecció de dades). Per simple precaució, no sembla recomanable que la comunicació entre un pacient i el seu metge o entre una empresa i el candidat a un lloc de treball es faci a través d'un sistema de videoconferències d'ús públic i gratuït, per posar dos exemples fàcilment comprensibles.

La teleassistència mèdica va ser precisament l'origen d'un dels primers projectes de desenvolupament de videoconferències segures nascut a Catalunya. La Federació d'Esclerosi Múltiple provava de posar en marxa un sistema d'atenció a distància de les persones afectades per aquesta malaltia i va sol·licitar la col·laboració del Grup de Comunicacions en Banda Ampla i Sistemes Distribuïts (BCDS, per les sigles del nom en anglès) de la Universitat de Girona (UdG). "El malalt amb esclerosi múltiple és un cas claríssim de la utilitat de la teleassistència, perquè molts pacients tenen problemes de mobilitat i els desplaçaments fins als hospitals són difícils i costosos", explica el professor Josep Lluís Marzo, director de BCDS.


La iniciativa de la Federació d'Esclerosi Múltiple i el suport econòmic de la Fundació La Caixa i d'una empresa farmacèutica van fer possible el desenvolupament a càrrec de BCDS d'un producte registrat amb el nom de Vitam (acrònim de vídeo teleassistència i monitoratge), un sistema de videoconferències totalment operatiu i a disposició no només del sector sanitari.

A part del projecte pilot amb la Federació d'Esclerosi Múltiple, la primera aplicació pràctica de Vitam s'està duent a terme a través d'un contracte de col·laboració científica amb l'empresa de selecció de personal eTalentum, que fa entrevistes en línia a través del sistema de videoconferències desenvolupat pels experts de BCDS. La nova plataforma de videoentrevistes de feina ha estat dissenyada tant per a aquelles empreses que seleccionen personal a Espanya, com per a aquelles companyies de l'exterior que busquen talent al nostre país. "Les entrevistes de feina són un altre dels camps en què es requereix un entorn segur, i en una videoconferència d'aquesta classe has de tenir la certesa que la comunicació és privada", explica Josep Lluís Marzo.

Tornant al camp inicial de la sanitat, Vitam està sent utilitzat actualment per un grup d'experts en psicopatologia de l'Institut Català d'Oncologia, que ofereixen videoconferències com a mètode alternatiu per a l'atenció postoperatòria i per a la recuperació de pacients amb càncer de mama.

En una aplicació semblant, Vitam ajuda aquest any a fer el seguiment d'una vintena de pacients hospitalitzats al seu domicili de la comarca d'Osona. La iniciativa és resultat d'una col·laboració entre la Universitat de Girona, el Consorci Hospitalari de Vic i la Fundació TicSalut.

Víctor Torres, director tècnic i promotor de Vitam, ha explicat que l'experiència a Osona "permetrà validar l'eina en casos reals, en malalts que es comuniquen amb metges i infermeres sense haver de desplaçar-se, i això ens permetrà saber en quin grau Vitam satisfà les necessitats dels pacients i dels professionals mèdics".

A més de tenir millores importants en la seguretat i confidencialitat de les comunicacions, una de les aportacions significatives de Vitam és la manera de connectar-se, d'establir el contacte. "El nostre sistema emula una consulta -ja sigui mèdica o de qualsevol altre sector- en què una persona és rebuda en una sala d'espera i després és atesa", explica Josep Lluís Marzo.

Vitam, d'altra banda, no és un servei per a usuaris finals sinó que els clients són empreses o centres assistencials que utilitzen aquest desenvolupament de BCDS per oferir prestacions als seus clients, usuaris o pacients. Vitam només s'encarrega de la videoconferència i no gestiona dades ni registra les persones que participen en les videoconferències; d'aquesta manera es redueix la sensació d'inseguretat de sistemes públics i gratuïts de telecomunicacions que disposen de dades de milions de persones.

Vitam ofereix una interfície intuïtiva i molt fàcil d'utilitzar, pensant especialment en les persones d'edat avançada o amb discapacitat que poden ser usuaris d'aquest sistema en serveis com l'atenció mèdica. El sistema desenvolupat pels experts de BCDS s'executa en els sistemes operatius principals (Windows, Mac OS X, Android i iOS), ja sigui com una aplicació nativa o per mitjà d'un navegador web i el seu software s'adapta a tota mena d'ordinadors, tauletes i telèfons intel·ligents.

Tot preparat per convertir-se en empresa

El projecte Vitam ha superat tot el procés tècnic i administratiu per constituir-se com una empresa derivada (spin-off) de la Universitat de Girona, però el pas definitiu per a la creació formal de la companyia encara està pendent de completar-se. "No és cap secret que la crisi econòmica afecta tant el sector universitari com el de la sanitat pública, on es troben els principals clients potencials del servei de videoconferències que ofereix Vitam", explica Josep Lluís Marzo, cap del grup BCDS i promotor del projecte Vitam amb Víctor Torres, director tècnic.

Les possibilitats comercials de Vitam són molt àmplies. El mercat de clients d'aquest sistema de videoconferències no es limita al sector sanitari i de recursos humans sinó que es pot estendre amb facilitat a tota mena de serveis d'atenció al client, com companyies d'assegurances i entitats bancàries.

[Article publicat el 26 d'octubre de 2014 a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement setmanal d'economia 'Diners' del diari La Vanguardia. Text: Joaquim Elcacho.]